Stärk kontaktmannaskapet och öka tryggheten

Nov 1 / Uppdrag livet
Färska resultat från Socialstyrelsens brukarenkät visar att en aktiv kontaktperson är en nyckel till välbefinnande. Hur kan vi tänka för att ta kontaktmannaskapet från formalia till praktisk verklighet? Till en relation som ger både medarbetare och äldre meningsfullhet och välbefinnande?

"Resultatet är en aha-upplevelse! Det visar hur kontaktpersonen är en central spelare i en salutogen omsorg, med målet att främja hälsa och välmående."
För elfte året i rad har Socialstyrelsen skickat en enkät till svenska kunder i äldreomsorgen med frågor om hur de upplever sin omsorg. För första gången ställdes frågan hur ofta omsorgstagare i hemtjänsten träffade sin fasta omsorgskontakt. Resultatet?

Ett tydligt samband mellan regelbundna möten med fast omsorgskontakt och ökad känsla av trygghet. Bland de som ofta träffade sin kontaktperson kände sig 95 % mycket eller ganska trygga. Samma siffra för de som sällan eller aldrig träffade sin kontakt var 72 %.

Det här resultatet är en aha-upplevelse! Äntligen finns det fakta på att kontaktpersonen spelar en viktig roll. En central spelare i en salutogen omsorg, med målet att främja hälsa och välmående. En fast kontakt är inte bara en praktisk lösning - utan en nyckel som bidrar till ett meningsfullt och tryggt liv för de äldre.

I nya Socialtjänstlagen föreslås det att även på SÄBO ska det finnas en fast omsorgskontakt.

Men hur tar vi kontaktmannaskap från formell titel på ett papper till en levande och aktiv relation i vardagen? Tips nedan!

3 tips för att lyckas med kontaktmannaskapet
i din verksamhet

1. Ge tid för relationer

Kontaktpersonen behöver tid för att bygga en nära relation till den äldre och hens anhöriga. Regelbundna, individuella möten skapar förtroende och möjliggör uppdateringar av genomförandeplanen – en livsviktig plan för omsorgen och vardagslivet.

2. Använd levnadsberättelser
Låt kontaktpersonen använda levnadsberättelser för att bättre förstå individens bakgrund, preferenser och drömmar. Det gör att omsorgen kan formas efter den äldre som person, inte bara utifrån diagnos och hens behov. Demensförbundet har jättebra mallar som enkelt går att ladda ner: https://www.demensforbundet.se/att-vara-anhorig/min-livshistoria/

3. Följ upp genomförandeplaner
Genomförandeplanen är en överenskommelse mellan den äldre och omsorgen. Se till att kontaktpersonen regelbundet uppdaterar den tillsammans med den äldre, så att vardagen kan vara meningsfull, hanterbar och begriplig.

Under Monicas tid på Tre Stiftelser krävdes att verksamheterna regelbundet följde upp hur många av hyresgästerna som hade genomförandeplaner och som var uppdaterade/när de senast uppdaterades. En effektiv indikation på hur kontaktmannaskapet fungerar!

Genom att stärka kontaktmannaskapet och fokusera på genomförandeplanens betydelse kan vi uppnå både en tryggare och mer personcentrerad omsorg - och sannolikt bidra till bättre relationer mellan medarbetare och kunder.

Tiden, hur ska den räcka till? En fråga vi ska bena ut i kommande nyhetsbrev! 
Skapad med